Meldpunt voor inbreuken en klachten
Wie onderworpen goederen in de handel brengt op het Belgische grondgebied zonder de privékopievergoeding (= Auvibel-vergoeding) toe te passen maakt een inbreuk op de wet op het auteursrecht en de naburige rechten. Door dergelijke overtredingen wordt schade toegebracht aan de rechthebbenden en wordt oneerlijke concurrentie op de markt in de hand gewerkt.
U kunt helpen met het stoppen van deze illegale praktijken!
U kunt al dan niet anoniem melding maken van handelaars, particulieren, bedrijven, beurzen, webshops… die de vergoeding niet toepassen.U kunt ons ook mailen indien u twijfels en/of klachten hebt over de toepassing van de vergoeding. Elk dossier wordt behandeld!
Of hebt u een andere klacht over de toepassing van de regelgeving of over onze werking?
Elke informatie die u ons verstrekt blijft strikt geheim. Conform artikel XI.281 van het Wetboek van Economisch Recht moeten de personeelsleden van de beheersvennootschap, alsook alle andere personen betrokken bij de inning van de privékopievergoeding het beroepsgeheim bewaren over alle inlichtingen waarvan zij kennis hebben door of naar aanleiding van de uitvoering van hun opdracht.
Alle procedures voor de behandeling van klachten en het reglement van betwistingen vindt u in artikels XI.273/1 en XI.273/12 van het Wetboek van Economisch Recht.
Klachten m.b.t. de werking van Auvibel kunnen via de post, per e-mail (auvibel@auvibel.be) of via het online portaal worden ingediend.
In de klacht dienen volgende zaken vermeld te worden: uw identiteit, postadres, e-mailadres, telefoonnummer en uw persoonsgegevens of details m.b.t. uw onderneming (zoals de juridische vorm, het ondernemingsnummer en het btw-nummer) alsook (in voorkomend geval) de gegevens van een contactpersoon. De klacht dient aan de Algemeen Directeur geadresseerd te worden. De klacht dient ook een precieze omschrijving van haar onderwerp in te houden, alsook van de feiten waarop deze gebaseerd is en dient ook alle relevante stukken te bevatten. Indien u dit wenst of indien Auvibel dit nuttig acht, kan u ook gehoord worden. Binnen de 5 werkdagen na ontvangst van de klacht door Auvibel, zal Auvibel een ontvangstbevestiging opsturen, waarin de termijn gepreciseerd zal zijn, waarbinnen een antwoord zal geleverd worden. Gewoonlijk antwoordt Auvibel uiterlijk binnen een maand na de indiening van de klacht. In uitzonderlijke gevallen, kan de termijn voor een antwoord, met maximum één maand verlengd worden. In voorkomend geval, zal Auvibel de reden aangeven van de verlenging van deze termijn. Auvibel zal uw klacht via hetzelfde communicatiemiddel beantwoorden als hetgeen dat u hebt gebruikt voor de indiening van de klacht. Indien Auvibel uw klacht verwerpt (of bepaalde onderdelen ervan), zal zij de motivering hiervoor aangeven.